Μια θλιβερή απαρίθμηση των περιπετειών του λαμπρότερου μνημείου της Αθηναϊκής Πολιτείας,από την αρχαιότητα έως τα νεώτερα χρόνια ,επιχειρεί ο σκηνοθέτης του θαυμάσιου αυτού video - animation,Κώστας Γαβράς.
To video,αυτό,αναφέρεται στις παρεμβάσεις και τις καταστροφές που έχει υποστεί ανά τους αιώνες το μνημείο, από την ανθρώπινη απληστία : Ο εμπρησμός του 3ου μ.Χ. αιώνα, η απολάξευση των μετόπων στα παλαιοχριστιανικά χρόνια, ο βομβαρδισμός του Morosini το 1687 και ο διαμελισμός των γλυπτών από τον βέβηλο αρχαιοκάπηλο Elgin στις αρχές του 19ου αιώνα.
"..... Ό,τι απεικονίζεται σε αυτό το μικρό φιλμ είναι ιστορικά αποδεδειγμένο....
Η ιδέα του φιλμ ήταν να διατρέξουμε τις καταστροφές που έχει υποστεί το μνημείο από το ανθρώπινο χέρι για να φτάσουμε και στη μέγιστη καταστροφική πράξη του Έλγιν.
Τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετώπισε, άλλωστε, το μνημείο ήταν από τους ανθρώπους. Αν δεν υπήρχαν αυτές οι καταστροφικές παρεμβάσεις, ίσως η Ακρόπολη να είχε παραμείνει όπως ήταν στην εποχή του Περικλή, πριν από 2.500 χρόνια...." αναφέρει ο Κώστας Γαβράς.
Παρθενώνας, του Κώστα Γαβρά....ΕΔΩ
Τα πανέμορφα μάρμαρα του Παρθενώνα που κοσμούν το Βρετανικό Μουσείο και η επιστροφή τους στα πάτρια εδάφη, αποτελούν τον διακαή πόθο όλων των Ελλήνων.
Η ιστορία γνωστή σε όλους μας: ο αρχαιολάγνος Λόρδος Έλγιν, ο αρχαιοκάπηλος αυτός ευπατρίδης, τον καιρό που ήταν έκτακτος
πρεσβευτής της Βρετανίας στην Κωνσταντινούπολη (1799-1803), κατάφερε να
αποσπάσει ειδικό φιρμάνι από την Υψηλή Πύλη, που επέτρεπε στους
ανθρώπους του να ανεβοκατεβαίνουν ανενόχλητοι στην Ακρόπολη και να
αρπάζουν ό,τι έργο τέχνης της αρχαιότητας είχε απομείνει ακόμα από τις
κατά καιρούς επιδρομές των βαρβάρων.
Έφτασε μάλιστα στο σημείο ο ‘Ελγιν, να εγκαταστήσει και σκαλωσιές ακόμα γύρω από τον Παρθενώνα και με συνεργείο εργατών ξεκόλλησε πολλά αγάλματα του αετώματος και ολόκληρες ανάγλυφες παραστάσεις από τις μετόπες του!
Αυτά καθώς και άλλα έργα τέχνης, αγγεία και ευρήματα από διάφορες αρχαιολογικές περιοχές της Ελλάδας, άλλα κλεμμένα και άλλα αγορασμένα αντί πινακίου φακής, φορτώνοντάς τα σε καράβι, ο Έλγιν τα έστειλε κατά διαστήματα στο Λονδίνο, όπου και δημιούργησε την πιο πλούσια ιδιωτική αρχαιολογική συλλογή.
Υπολογίζεται ότι συνολικά είχε στείλει 253 τεμάχια αρχαιολογικής αξίας.
Αργότερα, όταν ο λόρδος πτώχευσε, αναγκάστηκε να βγάλει στο σφυρί τη συλλογή του, που την αγόρασε το κράτος για το Βρετανικό Μουσείο, όπου πολλά τεμάχιά της βρίσκονται και σήμερα.
Με τη δικαιολογία ότι τα αρχαία γλυπτά κινδύνευαν να καταστραφούν, αλλά στην ουσία για να ικανοποιήσει το πάθος της αρχαιοκαπηλίας του, ο Έλγιν απογύμνωσε πραγματικά και άλλους αρχαιολογικούς τόπους, διενεργώντας και ανασκαφές ακόμα, και έφτασε έτσι να γίνει όχι μόνο συλητής ,αλλά και τυμβωρύχος.
Τέτοια μάλιστα ήταν η ματαιοδοξία και η αυθάδεια του Σκωτσέζου λόρδου, ώστε σε ένα σημείο της δυτικής πλευράς του Παρθενώνα, μετά τη λεηλασία, χάραξε τόσο το όνομά του όσο και της γυναίκας του!
Αργότερα, ξένος περιηγητής προσέθεσε κάτω από τα ονόματα το εξής χαρακτηριστικό επίγραμμα στα Λατινικά:
" Ο,τι δεν έκαναν οι Γότθοι, το έκαναν οι Σκώτοι."
Η υπόθεση της επιστροφής των Μαρμάρων αναδείχθηκε σε κορυφαία εθνική απαίτηση κυρίως επί των ημερών της Μελίνας Μερκούρη. Έκτοτε έχουν γίνει πολλές προσπάθειες για την επιστροφή των Μαρμάρων, κυρίως σε διμερή βάση, μεταξύ Ελλάδος και Αγγλίας, με πενιχρά αποτελέσματα.
Η αδιαλλαξία των Αγγλικών κυβερνήσεων, η έλλειψη οργανωμένης διεθνούς πίεσης, και η αδικαιολόγητη έλλειψη οργάνωσης από τις ελληνικές κυβερνήσεις δεν έχουν επιτρέψει την λύση του ζητήματος.
Σε ομιλία του για τον οργανισμό Intelligence, που διοργανώνει συζητήσεις για πολλά σημαντικά ζητήματα, ο γνωστός Βρετανός ηθοποιός, συγγραφέας, δημοσιογράφος και σατιρικός, μεταξύ άλλων ,Stephen Fry επιχειρηματολογεί πάνω στην άποψη πως τα μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Αθήνα.
Έφτασε μάλιστα στο σημείο ο ‘Ελγιν, να εγκαταστήσει και σκαλωσιές ακόμα γύρω από τον Παρθενώνα και με συνεργείο εργατών ξεκόλλησε πολλά αγάλματα του αετώματος και ολόκληρες ανάγλυφες παραστάσεις από τις μετόπες του!
Αυτά καθώς και άλλα έργα τέχνης, αγγεία και ευρήματα από διάφορες αρχαιολογικές περιοχές της Ελλάδας, άλλα κλεμμένα και άλλα αγορασμένα αντί πινακίου φακής, φορτώνοντάς τα σε καράβι, ο Έλγιν τα έστειλε κατά διαστήματα στο Λονδίνο, όπου και δημιούργησε την πιο πλούσια ιδιωτική αρχαιολογική συλλογή.
Υπολογίζεται ότι συνολικά είχε στείλει 253 τεμάχια αρχαιολογικής αξίας.
Αργότερα, όταν ο λόρδος πτώχευσε, αναγκάστηκε να βγάλει στο σφυρί τη συλλογή του, που την αγόρασε το κράτος για το Βρετανικό Μουσείο, όπου πολλά τεμάχιά της βρίσκονται και σήμερα.
Με τη δικαιολογία ότι τα αρχαία γλυπτά κινδύνευαν να καταστραφούν, αλλά στην ουσία για να ικανοποιήσει το πάθος της αρχαιοκαπηλίας του, ο Έλγιν απογύμνωσε πραγματικά και άλλους αρχαιολογικούς τόπους, διενεργώντας και ανασκαφές ακόμα, και έφτασε έτσι να γίνει όχι μόνο συλητής ,αλλά και τυμβωρύχος.
Τέτοια μάλιστα ήταν η ματαιοδοξία και η αυθάδεια του Σκωτσέζου λόρδου, ώστε σε ένα σημείο της δυτικής πλευράς του Παρθενώνα, μετά τη λεηλασία, χάραξε τόσο το όνομά του όσο και της γυναίκας του!
Αργότερα, ξένος περιηγητής προσέθεσε κάτω από τα ονόματα το εξής χαρακτηριστικό επίγραμμα στα Λατινικά:
" Ο,τι δεν έκαναν οι Γότθοι, το έκαναν οι Σκώτοι."
Η υπόθεση της επιστροφής των Μαρμάρων αναδείχθηκε σε κορυφαία εθνική απαίτηση κυρίως επί των ημερών της Μελίνας Μερκούρη. Έκτοτε έχουν γίνει πολλές προσπάθειες για την επιστροφή των Μαρμάρων, κυρίως σε διμερή βάση, μεταξύ Ελλάδος και Αγγλίας, με πενιχρά αποτελέσματα.
Η αδιαλλαξία των Αγγλικών κυβερνήσεων, η έλλειψη οργανωμένης διεθνούς πίεσης, και η αδικαιολόγητη έλλειψη οργάνωσης από τις ελληνικές κυβερνήσεις δεν έχουν επιτρέψει την λύση του ζητήματος.
Σε ομιλία του για τον οργανισμό Intelligence, που διοργανώνει συζητήσεις για πολλά σημαντικά ζητήματα, ο γνωστός Βρετανός ηθοποιός, συγγραφέας, δημοσιογράφος και σατιρικός, μεταξύ άλλων ,Stephen Fry επιχειρηματολογεί πάνω στην άποψη πως τα μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Αθήνα.
Ο Stephen Fry μιλά για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα...ΕΔΩ
Μετά απ΄όλα τα προαναφερθέντα ,για την Αρχαία Ελλάδα του Φωτός,του Πνεύματος και του Πολιτισμού,φτάνουμε στην σημερινή Ελλάδα και στην κατάσταση της Ατέρμονης Λιτότητας και του Νομοτελειακού Σκοταδισμού....
Περιοδικό Time: Ιδιωτικοποιήστε την Ακρόπολη και τα αρχαία -Τι απαντούν αρχαιολόγοι, ενώ το υπουργείο Πολιτισμού σφυρίζει αδιάφορα....ΕΔΩ
Ο Κοινός Νους ,διερωτάται : Άραγε όλες αυτές οι μακροχρόνιες και επίπονες για το Κοινό Αίσθημα διαδικασίες,γίνονται με ανιδιοτέλεια και λόγω ενισχυμένου Πατριωτισμού,ή μήπως ο σκοπός "αγιάζοντας τα μέσα" ,αφορά στο να γίνει ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης διασημότερος - άρα δελεαστικότερος ,ώστε να ανέβουν κατακόρυφα και οι τιμές του "Ενοικίου" ;;;
Μετά απ΄όλα τα προαναφερθέντα ,για την Αρχαία Ελλάδα του Φωτός,του Πνεύματος και του Πολιτισμού,φτάνουμε στην σημερινή Ελλάδα και στην κατάσταση της Ατέρμονης Λιτότητας και του Νομοτελειακού Σκοταδισμού....
Περιοδικό Time: Ιδιωτικοποιήστε την Ακρόπολη και τα αρχαία -Τι απαντούν αρχαιολόγοι, ενώ το υπουργείο Πολιτισμού σφυρίζει αδιάφορα....ΕΔΩ
Ο Κοινός Νους ,διερωτάται : Άραγε όλες αυτές οι μακροχρόνιες και επίπονες για το Κοινό Αίσθημα διαδικασίες,γίνονται με ανιδιοτέλεια και λόγω ενισχυμένου Πατριωτισμού,ή μήπως ο σκοπός "αγιάζοντας τα μέσα" ,αφορά στο να γίνει ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης διασημότερος - άρα δελεαστικότερος ,ώστε να ανέβουν κατακόρυφα και οι τιμές του "Ενοικίου" ;;;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου